Jak wybrać płyn chłodniczy?

płyn

Jak wybrać odpowiedni płyn chłodniczy o wysokiej temperaturze wrzenia i czy należy zwracać uwagę na jego kolor? Do czego potrzebny jest płyn chłodniczy i jak działa? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule.

Na początku warto powiedzieć krótko o tym, do czego służą nowoczesne samochodowe płyny chłodnicze. Ich zadanie to przede wszystkim:

  • Odprowadzanie ciepła z automatycznej skrzyni biegów oraz silnika.
  • Utrzymanie odpowiedniej temperatury w kabinie (zwłaszcza przy minusowych temperaturach).
  • Ochrona przed rdzewieniem układu chłodzenia.

Cena płynu chłodniczego zależy od jego właściwości (płyny niezamarzające są droższe). Ochrona antykorozyjna wpływa na odprowadzanie ciepła i ogrzewanie odbywa się poprzez przekazywanie ciepła do ciała stałego — chłodnicy lub płaszcza chłodzącego silnika. Proces ten jest dokładnie zbadany i opisany wzorem matematycznym. Ochrona antykorozyjna jest natomiast zorganizowana zgodnie z następującą zasadą: układ chłodzenia składa się z dużej liczby elementów wykonanych z różnych materiałów — stali, żeliwa, aluminium, stopów miedzi i ołowiu, gumy i innych części elastomerowych. Każdy wymaga odrębnego rodzaju ochrony, i to przez długi okres. Do tego celu twórcy wykorzystali niskopłynny składnik — glikol monoetylenowy, który jest podstawowym składnikiem samochodowych płynów chłodniczych. W zależności od proporcji w składzie zapewnia niezbędne właściwości niskotemperaturowe.

Różnice pomiędzy produktami zapobiegającymi zamarzaniu wynikają z zastosowania różnych zestawów dodatków zapobiegających rdzy. Te ostatnie różnią się od siebie:

  • działaniem antykorozyjnym
  • kompatybilnością;
  • żywotnością.

Z powodu tych różnic producenci samochodów wskazują, jakiego płynu chłodniczego należy użyć do konkretnego modelu auta. Rodzaj zastosowanego płynu ma znaczenie dla kompatybilności i wpływa na szybkość eksploatacji.

Dlaczego wybór taniego płynu chłodniczego przynosi więcej szkody niż pożytku?

Jak wspomniano powyżej, jedną z podstawowych funkcji płynu jest ochrona układu chłodzenia przed korozją. Odpowiedzialne są za to specjalne drogie pakiety dodatków. Z tego powodu to właśnie jakość i ilość dodatków wpływa bezpośrednio na ostateczny koszt środka zapobiegającego zamarzaniu.

Markę środka płynu chłodniczego należy wybierać z najwyższą starannością. Oprócz wymaganej specyfikacji zwróć uwagę na cenę. To jest ten przypadek, kiedy nie należy oszczędzać dodatkowych kilkadziesiąt złotych, wybierając najtańszy produkt na półce. Lepiej jest wybierać płyny tylko tych marek, które znasz i którym ufasz.

Rodzaje środków zapobiegających zamarzaniu

Płyny chłodnicze można podzielić na kilka kategorii. Sami konsumenci rozróżniają je najczęściej po kolorze, co jest błędem, ponieważ nie kolor nie wskazuje na konkretne właściwości płynu chłodniczego. Wlanie złego produktu może prowadzić do uszkodzenia pojazdu. Poszczególne płyny różnią się między sobą pod kątem zastosowania dodatków antykorozyjnych. Np. płyny z glikolem propylenowym wymagają dodania substancji, która zapobiegnie psuciu się.

W USA powszechne jest stosowanie płynów chłodniczych z dodatkami fosforanowymi, podczas gdy w Europie nie stosuje się tego formatu. W Japonii wykorzystuje się hybrydowe środki przeciw zamarzaniu zawierające fosforany i kwasy karboksylowe, czyli coś pośredniego między USA a Europą.

Formuła każdego płynu niezamarzającego jest opracowywana i testowana przez lata, z uwzględnieniem materiałów stosowanych w danym układzie chłodzenia, ponieważ każdy producent samochodów ma swoich własnych dostawców komponentów. Nawet gatunki gumy mogą się różnić, nie wspominając o składzie metalu, z którego wykonane są silniki i chłodnice. Płyn chłodniczy musi być barwiony jak każdy inny płyn techniczny, jednak wybór koloru nie mówi nic o jego jakości. Ten sam środek może mieć dowolny kolor, zależnie od kaprysu producenta.

Najlepiej wybrać płyn chłodniczy, który jest wskazany w instrukcji obsługi pojazdu. Mamy wtedy pewność, że rodzaj produktu jest dopasowany do modelu auta.

Podobne wpisy